Omdat we net zijn begonnen met onze eerste uitdrukking van een leeromgeving, leek het mij leuk en handig om in deze blog te omschrijven wat onze eerste stapjes zijn.
Ik weet nog dat ik voor het eerst op het landgoed van Erik was en eerst even een wandeling op het landgoed ging maken. Ik zat lange tijd in een ontkenning, ik zat namelijk nog in een oud idee van: "Nee platteland doodsaai!" Vooral Noord-Holland trok mij niet echt aan. En je ziet, wat je het meest afstoot, wordt het hardst aangetrokken. Als ik er was met Devi, die toen 8 maanden was, dan liep ik haar in slaap, heerlijk het pad af. De bomen juichten: "Eindelijk daar ben je! Een vrouw op het terrein!" Een visioen is voor mij dan ook een verbeelding, toch luister ik graag naar zuivere integere verbeeldingen. Ik kreeg in 1 klap te zien waar het landgoed in mocht groeien. Het was toch echt de bedoeling om hier te komen wonen. En zo gezegd, zo hebben we het gedaan.
Een leeromgeving voor kinderen zag ik dus ook voor me, waarin alle elementen van leven, natuur, Ziel & Geest aanbod komen. Ik noem de leeromgeving graag: De Proef Tuin. Deze naam voelt heel uitnodigend net als het leven zelf. Wat ik vooral voel bij de Proef Tuin is dat we de kwaliteiten en zintuigelijk vermogen mogen ontwikkelen, bewaken en onderhouden. Het staat al op aan zoals we geboren worden (met enige uitzonderingen uiteraard). Het vermogen tot innerlijk voelen en zien wordt toch snel beplakt door gedachtegangen of overtuigingen. De lage geest ons denken kan zo sterk aanwezig zijn. Je zou je altijd kunnen afvragen of iets waar is voor jou of niet. Ik zou graag kinderen hierin willen begeleiden, wat voor hun waarheid is, leren om bij zichzelf te blijven, leren hoe energie werkt en wat het doet. Wauw zo waardevol! Mijn hart gaat daarvan open, als ik zie dat mijn oudste zoon de eerste paar jaar van zijn schoolervaring echt eerst is voorbereid op de vraag: "Wie ben ik? Wat zijn mijn kwaliteiten? Waar ben ik sterk in? Wat mag ik verbeteren en leren?" Na 6 jaar meer open particuliere school, gaf hij zelf meer aan om terug naar regulier school te willen en werkjes te gaan doen. Er was helaas ook geen natuurschool in de buurt dus we hadden niet veel keuze. Hij vindt het leren heerlijk! Vooral als daar spelen en ontspanning voor tegen over staat. Het is een openbare school bij ons achter. Energetisch een heerlijke weidse plek. Zo zie je maar... zo belangrijk om kinderen misschien eerst de bodem te leggen in het innerlijk proces, waarin ze beter keuzes kunnen maken vanuit een diep gevoel, zoals Kai dat deed. Maar ik ben er ook van overtuigd dat elk kind goed kan aangeven wat het nodig heeft. Dit was uiteraard een hele zoektocht bij mijn oudste en het heeft mijn beeld van reguliere school en leeromgeving heel veel inzicht gebracht. Het is natuurlijk heel makkelijk om alleen naar de dingen te kijken die in regulier onderwijs niet goed zijn of niet meer aansluiten. Zoals ik het eerder schreef. Reguliere school met oudere energielijnen kunnen ook heel goede bedding nog zijn om je karmische stukken uit te werken. De Kosmos zorgt voor ons.. kunnen we vertrouwen geven aan de kinderen, dat elke stap die ze maken er helemaal mag Zijn?
Geduld is wat ik echt heb mogen leren. Liever een weekje wachten i.p.v. vroeger overal op af stappen zonder angst of overal enthousiast ja op zeggen en dan erachter komen.. ojee! Ja typisch Ram actie! Het leerproces gaat hier op het landgoed me goed af. De Natuur neemt me mee en de kinderen geven goed aan wat er nodig is. Laat dat nou precies de ingrediënten zijn voor een prachtige leeromgeving. Alhoewel ik wel van een bepaalde structuur ben waarin we vrij kunnen bewegen. Structuur als inspiratie en niet als oplegging heeft een kind nodig. Het gaat om hoe het gebracht wordt waarin het kind wordt uitgenodigd om te voelen.
Hoe gaan we starten en wanneer met de Kinder - Cirkels?
We willen na de meivakantie 2022 gaan starten met maximaal 4 kinderen tussen de leeftijd van 4 tot 6 jaar. We starten eerst de groep met ouders erbij om kennis te maken en vertrouwd te raken met onze omgeving. Let op.. ons terrein is nog wel in opbouw, maar we voelen ook dat we willen starten. Er loopt een pad richting de leeromgeving waar we gaan starten. Het is onze intentie om ons te ontwikkelen naar cirkels zonder ouders, de kinderen op te vangen en een mooie ervaring mee te geven. Maar alles stap voor stap. We laten het ontstaan.
Elke dinsdag van 10 tot 13.00 starten we een Kindercirkel in de witte wooncaravan of met mooi weer buiten in het gras (Tipi staat op de planning). Er is een inloop vanaf 9.30 tot 10.00
- Om 10.00 starten we de cirkel met muziek of iets creatiefs. Misschien wil je (het Kind) iets vertellen of heb je een leuk idee voor in de groep? We kunnen hierin aangeven hoe we ons voelen. Alles mag er zijn, het is voor ons fijn waar we rekening mee kunnen houden etc.
- 10.15- 10.30 Tijdens de cirkels worden er wat thema's aangeboden die in lijn liggen van het weer & behoefte en voor wie wil.. wat heeft het landgoed nodig? Van bollen planten, appels plukken, plantjes water geven, zwemmen, vrij spelen, iets bouwen. We laten het ontstaan. Bij minder of slecht weer, worden er binnen meer activiteiten aangeboden, zoals knutselen, tekenen / verven, poppenkast, muziek maken, maar ook in de regen met de kaplaarzen kledderen kan heel leuk zijn! Niets moet bij ons, maar veel is er mogelijk dus bijna alles mag.
- We proberen alleen de lunch een beetje centraal te houden. Samen eten en drinken is namelijk zo gezellig! Iedereen neemt wat mee voor zijn / haar kind. Tussendoortjes drinken of eten houden we voor bij de begin cirkel tussen 10 en 10.30 of andere tijdstippen.
Vanaf 12.00 samen lunchen en vrij spelen.
Van 12.45-13.00 gaan we de cirkel sluiten.
Waarom zo'n klein groepje?
Ik voel dat we echt samenkomen met gelijkgestemden. We zijn (hoog)gevoelige mensen. In deze tijd zijn de energieën ontzettend krachtig. Het leek mij waardevol om rustig te groeien met elkaar, want uitbreiden kan altijd. Bij de juiste dynamiek starten we een groepje met een andere docent op de vrijdag. Als de verbouwing eenmaal klaar is, kunnen we groter faciliteren. De Tipi biedt gaande tijd ook meer ruimte voor max. 8 kinderen.
Voor wie is dit bedoeld?
Voor kinderen die niet naar regulier school gaan (Thuis onderwijs). Vanaf 4 jaar als de kinderen nog niet leerplichtig zijn en rustig willen wennen aan sociaal contact.
Kinderen en Ouders met aansluiting voor het proces op Zielsniveau, Geestelijk Groei & BewustZijn.
Het leven is voor mij een ritueel op zich. Jammer dat het woord Ritueel vaak in ander daglicht gezet wordt, bijna als iets heidens of hekserij. Wij geven juist graag de aandacht voor het ritueel dat ons focus, aandacht en gevoel kan brengen tot iets. Denk aan vuur maken, appels plukken, zaaien & oogsten, de seizoenswisselingen vieren (Lente, Zomer, Herfst & Winter). Wij zijn ons ook bewust van de maanstanden, omdat deze zo krachtig en intens kunnen zijn die de cirkel kunnen begeleiden.
Let op! We kunnen geen bedding geven aan kinderen met uitzonderlijke gaven in termen als ADHD, Autisme e.d. Dit vraagt namelijk om extra zorg en aandacht die wij niet kunnen aanbieden.
Mocht je hier naar opzoek zijn in onze buurt, kan je terecht bij Zorgboerderij Bij Monique in Groot Schermer (familie ook nog eens van ons!) of verder op bij ons op het Kanaaldijk Zorg Boerderij Landzijde in Spijkerboor.
Comments